vrijdag 18 januari 2013

spicy masalakoekjes

 In november vorig jaar vertrok manlief voor 2 weken naar Nepal,
en bij terugkomst had hij mooie en lekkere geschenken voor ons meegenomen:
prachtige wollen shawls, schattige gegoten beeldjes,
handgeschept postpapier, Nepalese thee
en twee zakken masala.
Eén zak met masala om te koken,
en een zak masala voor in de koffie of de thee.
In Nepal schijnen ze masala overal in te doen ;-)
Masala is natuurlijk gewoon een kruidenmengsel,
en elk huishouden maakt zijn eigen versie,
maar van masala in de thee had ik nog nooit gehoord.
We hebben het geprobeerd in de koffie en dat was best lekker,
maar in de thee.... nee,
ik zet liever gewoon een kopje kruidenthee, en die mag best pittig zijn!
Ik broedde een tijdje op wat ik nog meer met dat mengsel zou kunnen doen,
en toen ik dit recept vond, wist ik wat ik moest doen:
koekjes bakken!
Dit werd mijn versie:

Maak eerst het spicy mengsel:
ik gebruikte mijn masala, maar als je niet in Nepal bent geweest, 
en zelf aan de slag wil, gebruik je gemalen kardamom, gember en kaneel
in gelijke hoeveelheden (ik gebruikte in totaal 3 theelepels), 
en dat meng je met de dubbele hoeveelheid aan suiker.

Dan meng je in een kom 200 gram zachte boter met 125 gram suiker,
voeg een ei toe en wat vanille-essence.
Voeg vervolgens 300 gram (volkoren) meel toe,
(ik gebruikte gebuild tarwemeel) en een zakje bakpoeder
of een gezondere equivalent (wijnsteenpoeder),
en voeg 2 theelepels van het spicy mengsel toe.
Meng tot een deeg ontstaat waar je balletjes van kunt rollen,
is het te nat, voeg dan nog wat meel toe.

Rol balletjes, rol ze door het spicy masala mengsel,
en leg ze op de bakplaat.
bak een kwartier in een voorverwarmde oven op 180 graden.
De koekjes zijn heerlijk, beetje kruimelig, zacht van smaak,
en passen prima bij een kopje gemberthee!

1 opmerking:

Leuk dat je wil reageren! Ga vooral je gang, ik geniet ervan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...